Hati...


Bila hati menghadap Allah, baru ku sedar ada kelemahan...
Terasa kerdil berbanding yang Esa. Terharu dan terfikir, betapa agungnya....Allah.

Islamic Widget

Tuesday, November 27, 2012

nak tukar kerja...

last week, 22hb Nov, baru jer saya hadiri satu temuduga...DPLI J-Qaf..sajer cuba nasib..last month dah duduk exam MTEST..main hentam jer jawab..tp, dapat gak panggilan interview...saya rasa, hampir semua kot dapat panggilan interview...ada 3 part during interview tu..1st, ujian bertulis jawi and Arab...mmg susah tahap gaban la bahasa arab tu..ntah apa2 jer saya jawab..haha..macam tak pernah blaja jer lagaknya...jawi tu, kategori senang la jugak.
2nd part adalah perbincangan berkumpulan..oh ya, kumpulan saya ada 5 orang..sorang jer lelaki,,semua sama umur...tajuk kami, "rakyat di dahulukan, pencapaian d utamakan"-kualiti yang harus ada pada seorang guru..and ada 2 sub yang perlu di bincang..yg pertama tak ingat..yg kedua, pasal konsep 1 Malaysia dlm tugasan harian seorang guru...ni semua orang kena bagi pendapat..tp kadang2, macam keluar tajuk pn ada..haha...
part 3 adalah individual..baca teks arab tanpa baris and jawi...arab pn agak susah..saya hentam jer..jawi tu, tulisan jawi lama..tapi saya tiada masalah dengan jawi lama..boleh jer baca...then kena suruh baca Ayat Quran and keluarkan hukum tajwid...alhamdulillah, bleh jawab..pastu kena plak tanya pasal fardhu ain..saya kena bhgn fiqh..yg susah tu, dia tanya byk perkataan berkenaan fiqh..antaranya, berkenaan kawen mut'ah,zihar, li'an, israeliat and ada bbrp lg term yg saya pernah dengar tp tak tau maksud..and ada yg lansung tak pernah dengar..hehe..
yang untungnya, saya lansung tidak d suruh cakap arab..padahal, kawan2 saya yang lain, kena suruh cakap arab...saya setakat english jer..tu pn kena suruh cakap pasal "animal"..haha..ada jugak dia tanya pasal latar belakang and current job..saya cakap la saya dah kerja n gaji sekian2..2 kali dia tanya pasal gaji saya..hehe..tak percaya barangkali..coz, kalau dapat jadi guru ni, turun balik pi elaun..dalam RM1300..saya cakap, takpe..since saya nak buat sesuatu yang saya suka...hehe.
saya berharap jugak dapat ni kerja...tp bila di fikir pro and contra, ssh nak cakap...coz, kalau dapat jadi guru ni, saya kena resign kerja sekarang paling lewat notis seminggu...klu tak 24hours..and saya kena bayar 3 bulan gaji..gila tu...dekat Rm7000 kot..hoho..mana saya nak cekau duit sebanyak tu..dah la saya baru start menyimpan, takde simpanan...hehe..tp, saya tak berapa gembira buat kerja saya sekarang..itu la yang paling penting..hehe..

No comments:

Post a Comment