Hati...


Bila hati menghadap Allah, baru ku sedar ada kelemahan...
Terasa kerdil berbanding yang Esa. Terharu dan terfikir, betapa agungnya....Allah.

Islamic Widget

Thursday, December 29, 2011

majlis kahwin2....

assalamualaikum readers....ari ni saya nk cerita tentang majlis perkahwinan sepupu 2kali saya..iaitu abg miko n abg ciko...
dua2 beradik tu kawen serentak..kira ni majlis sambut menantu la...hehe..majlis berlansung 25 december lepas...di dewan Sa'adah, wisma MUIS kota kinabalu...
kami bergerak dari Sipitang, pagi 24 december. sbb kami nk tolg adk sedara saya mendaftar tingkatan 1 di sekolah menengah agama,Limauan Papar..urusan selesai around kul 11..
then kami terus gerak ke KK..terus pi cari tempat penginapan..mmg kami dh search internet, kat mana ada tmpt menginap yg murah...so, kami decide cari kat area Sadongjaya...jumpa jgk..
kami amik 2 bilik..1 family, and 1 yg standard..kami yg adk beradik, amik yg family..boleh muat 4 org dlm bilik tu...agak besar la...murah jugak..2 bilik tu, rm 150 utk 1 malam..yg family,RM90 and yg standard tu RM60.
lepas masuk bilik n solat, terus kami kuar pi centre point...lepas makan, jalan2 shopping...wah!! ada sales kat lobi..byk nya barang...sales 70%..saya apa lg, turut serta memilih..so, sy dapat 3 pasang sluar jenama voir jeans...total lbh kurg RM120..tak smpi pn sbnrnya..hehe
ni seluar utk pakai pi kerja..ye la kan, seluar yg saya ada, x byk sangat...then, jumpa plak sales kemeja jenama Nicole..sales 70% jgk..angkat lg 2 pasang..total RM66..hehe..bila lg kn nk beli pakaian sndiri..selalu belikan utk org jak...
so, kami selesai jln2 lbh kurg kul 4..then terus balik hotel...rehat and iron baju utk pkai esoknya...malam tu kami pi dewan tempat kawen tu...dapat plak tugas sebagai pengapit (tukang kipas) pengantin..dgn sepupu merangkap kwn skola dulu...konon sbb kami dua2 kurus and sama tinggi..
padahal bila tgk, dia lg tinggi ckit dari saya...terpaksa rancang pkai high heels..huhu...
on 25 decenmber tu, kami checkout from hotel dan terus ke dewan..smpi cna, smua ahli keluarga di jemput makan dulu sebelum tetamu datang..coz jemputan datang kul 10...yg pkai pakaian seragam, jd penyambut tetamu...kami la tu..hehe..pengantin datang jam 12..dan bermula la tugas saya...
sgt penat berdiri dan mengipas pengantin..dh la pkai kasut tinggi...huhu..nasib la tak lama sgt..
pengantin2 pkai pakaian adat brunei..actually, pengantin2 perempuan tu org kelantan and selangor...so, kira mentua mereka nk tonjolkan adat brunei utk perkahwinan pertama dlm keluarga mereka..dan tentunya mereka berbangsa brunei gak..
tetamu lbh kurg 500 org..dr pelbagai tmpt termasuk dr semenanjung, singapore, brunei and also form New Zealand..
saya perhatikan, amat siksa pengantin perempuan pakai pakaian tu...lgpn, saya dpt tau mereka bersiap dr jam 7 pg..kul 12 br smpi dewan...lamanya bersiap!..muka mereka pn dh hilang senyum...tak berseri dh..huhuhu...apa kn daya....
tp, tu la d katakan pengalamankn??..bila lg nk rasa adat2 lain kn??..so, terima jer la...majlis tamat dlm kul 2...smpt lg saya menyinggah kedai tudung dan merembat 2 pasang tudung plak..wahaha...lupa plak..makcik2 saya sibuk bertanya, bila pulak giliran saya bersanding??..dengan yakinnya saya jawab "saya tengah cari calon!..tu azam tahun baru saya!"...^^
smpi rumah lbh kurang kul 6.30ptg dan smpt singgah beli satay coz mama dh malas nk masak sbb penat...hehe

No comments:

Post a Comment