Hati...


Bila hati menghadap Allah, baru ku sedar ada kelemahan...
Terasa kerdil berbanding yang Esa. Terharu dan terfikir, betapa agungnya....Allah.

Islamic Widget

Tuesday, December 20, 2011

style kampung...

assalamualaikum readers....
nk tya, korg sekarang tinggal d area mana? means, kampung ke?, pekan ker? atau bandaraya?..saya nk share ckit tntg kehidupan saya yg slalu migrate ni...hehe
klu korg nk tau, my father ni kakitangan kerajaan...so, mmg ada harapan la kami ni migrate and tak menetap d sesuatu tempat jer...time kecik2 dulu tak brapa ingat la.. actually, saya lahir cna d Pahang..mmg my mum org cna...3 of my sibling, include me was born there...saya tggl d cna, smpi umur 3 thn jer..thn 1990, kami pndh ke sabah...so, xde memory saya kat pahang tu..
first rumah saya pndh, adalah di Berek Jelatuk, Kepayan..ia terletak di kota kinabalu..that means, ia sebuah bandar...rumah tu kecik jer..ada 1 bilik..sy pn tak pasti, camne la bleh idup ngan rumah yg hanya ada 1 bilik tu...hehe
tp time tu, kami smua kecik2 lg..n adk saya yg ke-4 pn, lahir thn 1991...then, thn 1997, kami pndh plak ke berek bertingkat...kat cna, ada 2 blik..tggl d cna tak lama sgt..coz my dad naik pangkat n kena pndh ke Papar plak..so, kami pn pndh hujung thn 1998..
maknanya tukar skolah la jugak..ujung thn 1998, kami pndh papar, n my last little sister was born on dec 1998...thn 1999, saya dh darjah 6..rumah kat papar, ada 3 bilik.
thn 2000, saya masuk asrama, d kota kinabalu juga..kira balik semula ke sana...oh ya, papar adalah sebuah pekan..mmg dok dlm pekan la...jln kaki je nk ke kedai..mmg senang..hehe..habis SPM, sambung blaja plak kat Petaling Jaya,Selangor selama 2 thn sblm masuk ke main Campus kat Gombak plak..dok kat bandaraya metropolitan la plak...hehe..smpi la thn ni, 2011...
last sekali, ngam2 habis blaja, dpt plak khabar kami kena pndh balik ke kmpg d Sipitang...tu smua, ada kisah di sebaliknya, kisah orang sakit hati dgn kami smpi kami terpaksa pndh keluar dari berek tu..
sekarang, di sini la saya tggl...Kg Pelakat, Sipitang Sabah..my father hometown..akhirnya, balik jugak my dad ke kmpgnya setelah berpuluh tahun merantau.. tp actually, my father still keje kat Papar..ujung minggu jer blk sipitang...sbb tu kami payah nk keluar ke pekan coz xde kenderaan nk kluar..kreta, my father yg bw ke Papar..
kat sipitang ni la, saya dapat kerja n murah rezeki kami kat cni...walaupn serba kekurangan, smua tu takde masalah.. sape la sangka, executive cam saya ni kena redah hutan sblm sampai ke rumah pakcik yg saya tumpang utk pergi kerje..klu lepas ujan, mmg terendam la kaki saya dlm lumpur..tu la saya malas nk pkai kasut lawa2.. kaki pn dh tak terjaga..nasib tak kuar kudis pasal kena air kotor..haha..baju dan muka dh cukup cun utk pi kerja..tp, terpaksa redah hutan n lumpur..hehe..nasib la jadi org kmpg..haha.
masa mula2 pndh cni, saya rasa mcm tak leh idup jer...tp, bila dh dok cni, relaks jer pn..hehe..best lg... tp, yg paling saya tak tahan masalah air n elektrik...mmg kritikal la kat cni...kami smpai kna guna air telaga tau tak!..haiyo...really2 critical maa...haha..
ye la, "bersenang2 dahulu, bersusah2 kemudian"..haha..tu la perumpamaan paling sesuai utk kami yg beralih ke kmpg...but, siapa jugak sangka kn?..saya mula kenal hidup di bandar dan membesar di cna.. actually, xde la jugak saya ni ikot style bandar..ttp gak style2 kmpg..haha..sbb my dad n my mum pn, bkn la berasal dr bndr..smua pn asal dr sebuah kmpng yg terpencil...
what ever it is, we must believe ALLAH give us rezeki wherever we go...kita harus berusaha mencarinya...(^_^)v

No comments:

Post a Comment