Hati...


Bila hati menghadap Allah, baru ku sedar ada kelemahan...
Terasa kerdil berbanding yang Esa. Terharu dan terfikir, betapa agungnya....Allah.

Islamic Widget

Friday, December 16, 2011

Nasyid vs k-pop

assalamualaikum readers...
anda pernah dgr lagu2 nasyid?..kalau korang nak tahu, suatu masa dahulu saya seorang peminat lagu2 nasyid...ye la kan, kebetulan dulu sekolah menengah agama. so secara tidak lansung, mesti dpt gak tu tempias suka lagu2 nasyid..hehe.. kebetulan masa saya form 1, kumpulan nasyid tumbuh bak cendawan..mula2 time skolah rendah dulu, kumpulan Raihan la yang paling famous..mereka la pencetus dunia nasyid di Malaysia..lagu2 mereka pn sangat best..dan senag di hafal.
start saya form 1, kumpulam nasyid seperti In-Team,UNIC, saujana, saff-one, Hijjaz, Firdaus, mirwana dan sebagainya mula menceriakan dunia nasyid Malaysia..time tu mmg gila2 la ngan lagu2 nasyid ni...kbtln plak, kumpulan nasyid skolah kami selalu menang dalam pertandingan2 nasyid.
bila balik rumah, saya selalu bertanya dengan adk lelaki saya, lagu nasyid apa terbaru yang dia tahu..dia skolah kat asrama lain dan kbtln jugak ahli nasyid skola tersebut...kami saling bertukar lagu yang kami tau. so, dalam siblings saya, kami mmg minat dan tau banyak lagu2 nasyid.. kami pn banyak beli vcd2 karaoke lagu2 nasyid..minat pya pasal kan..haha..


Mirwana


In-Team


UNIC

selalu gak layan lagu2 d radio IKIM..tau jer bila siaran lagu2 pilihan...aktiviti tu masih aktif time kat matrik...tp bila dh masuk main campus, hurmm..dh start dgr HOTFM n lagu2 korea..astaghfirullah... tp, saya tak lupa trus lagu2 nasyid ni..masih smpn beratus2 lagu nasyid dlm laptop...sesekali saya dengar utk menenangkan jiwa dan feeling2...haha...kenapa saya suka lagu2 nasyid ni??..tentu la sebab muzik dan liriknya...lirik yang berunsur ketuhanan, keinsafan, taubat, motivasi diri dan banyak lagi.banyak yang saya belajar dari lagu2 nasyid ni..
namun, zaman semakin berubah..kini minat saya lebih kepada k-pop..yang peliknya, walaupn tak paham...saya tetap suka...tu yg saya tak paham..jujurnya, saya mmg suka tgk muka mereka yg kacak dan comel itu...haha..tak patut!. saya mula knal dengan 2PM, 2AM, Beast, MBLAQ, Superjunior, SS501, DBSK...dan sebagainya...tengok video klipnya saja, mata saya tak berkelip..hehe..feeling lg... time saya cbuk2 buat final year project masa blajar dulu, sempat lg saya layan lagu2 k-pop ni..siap buka video klip wlupn screen nya saya bagi kecik...haha..teruknya.. apa yg saya dapat dari k-pop ni??..xde apa pn selain keseronokan dan imagine sorg2...haha..xde guna pn..tp masih tak insaf..haha


begitu la perubahan zaman muzik yang saya alami..tp smpai skrg, sy masih layan lagu2 nasyid..tp byk dh lagu2 n kumpulan baru yg saya tak tau..ni pn tengah layan nasyidfm.com...
walau sape pn yg korang minat, harus ingat batas2 dan jangan leka k!...(^_^)

No comments:

Post a Comment