Hati...


Bila hati menghadap Allah, baru ku sedar ada kelemahan...
Terasa kerdil berbanding yang Esa. Terharu dan terfikir, betapa agungnya....Allah.

Islamic Widget

Friday, March 9, 2012

beli secara online....





assalamualaikum readers...pe kbr korang ari ni? ari ni ari Jumaat...semoga perjalanan hari anda juga penuh barakah...insyaallah...
entri kali ni nk ceritakan tentang beli barang online...rasanya dh pernah  saya tulis tentang beli online nih...tp dh lama dulu la...hehe..mgkn korg tak pernah baca...
skrg kita banyak lihat bisness yg berasaskan online ni...bisness ni makin maju sesuai dengan peredaran masa.. saya pn sebenarnya dh terlibat dengan bisness online ni...tapi secara kecil-kecilan dan sampingan sahaja..
antara kelebihan membeli secara online ni kan, dapat menjimatkan masa...kadang2 menjimatkan wang jugak...tp saya cadangkan, brg yg nk d beli tu, bkn la barang yg terlalu penting or mahal.sehingga anda terpaksa membeli tanpa membuat perbandingan...
saya rasa, beli secara online ni sesuai untuk mereka yg ingin menambah sesuatu koleksi secara suka2. jgn marah ya bila saya cakap macam tu...ye la, mgkn lebih selamat dan tahap kecewa pn agak kurang..huhu..
korang pernah ada pengalaman membeli secara online??..tak kisah la secara kecil-kecilan atau pukal... first sekali yg anda perlu ada ialah ada DUIT..haha...ofkos  la kena ada duit kalau nk membeli kn??..haha...bg mereka yg ada simpanan dalam bank, di galakkan untuk anda memiliki internet banking..
card credit tak berapa di galakkan..ye la, namanya pn card credit..nama lainnya, HUTANG..hehe..tp tak salah kalau anda memiliki card credit, tp menggunakannya secara berhemah..berbeza dengan internet banking or boleh jugak d kenali sbg debit card, kita hanya boleh membeli sekiranya ada baki di dalam akaun kita..
so, kalau dh takde baki, paham2 je la kn??...hehe..mgkn anda boleh guna cara lain untuk membayar iaitu cash deposit. pergi jer ke cash deposit machine, and masukkan number akaun sales person tu...cuma, kaedah ni agak leceh kerana anda terpaksa pergi ke bank tersebut (kalau dekat, takpe la), mgkn kena berbaris, n kena kepilkan bukti pembayaran utk d hantar kepada sales person..
kalau guna internet banking, sambil goyang kaki pn dh siap..hehe..tp, internet banking ni pn ada bahayanya...ye la, takut nnt kena hacked ker..tau2, dh tggl 20sen jer dalam akaun..mmg jarang berlaku..tp, hakikatnya, ia pernah berlaku...hehe...
yg kedua, beli barang dgn orang yg boleh di percayai...ye la, bkn suruh korg cari or kaji latar belakang org tu..hehe..tp, kita boleh tau melalui testimoni pelanggan2nya sebelum ni..so, ada la jgk keyakinan..hehe..kalau msh jgk rasa kurang yakin, tp nk jugak beli, beli la dlm kuantiti sedikit, or d panggil jgk "percubaan".
kalau brg dh sampai d tgn dan korang berpuas hati, boleh la  membeli lg..haha.
dari pengalaman saya yg pernah membeli secara online, saya pn biasa buat mcm tu..barang yg saya pernah beli dari online adalah buku2, ubat, tudung and barang kosmetik...tp kan, satu perkara yg kurang best ialah, boleh jadi addict beli2 online ni tau..
ni pn saya baru jer ternampak handbag yg cantik..gatal jer tangan nk beli..hehe..tp teringat plak mama saya bising malam td coz abah saya bagitau dia dh terima barang yg saya oder...saya ada beli 2 buah novel and guna address abah saya..terus mama saya bebel,patutla saya selalu habis duit, selalu beli online..hahaha..
takpela, duit saya jugak kan? lgpn, bukannya mahal...sekurang2nya, ada la jgk barang yg di beli hasil gaji saya sendiri..hehe..apa2 pn, saya nasihatkan korang berbelanja secara berhemah.. dan tidak salah membantu sahabat2 kita berniaga dengan membeli barang2 yg mereka jual...give and take!...selamat maju jaya korang semua!!!

No comments:

Post a Comment